Breaking News

5 punca masalah keputihan yang wajib anda tahu!


Keputihan mesti amat tak menyenangkan bagi wanita termasuklah Maz.


Sebenarnya keputihan ni menyebabkan keyakinan diri kita kurang dan malu dengan rakam-rakan dan juga suami.

Masalah gatal -gatal di bahagian intim juga sangat menganggu aktiviti harian kita.

Korang tahu tak keputihan ni ada yang normal dan tidak normal.

Jom kenali keputihan .

Apa itu Keputihan??

Keputihan ialah masalah keluaran lendir dari faraj atau lebih dikenali sebagai keputihan merupakan masalah yang biasa dan kerap dihadapi di kalangan majoriti wanita.

Keputihan juga mampu membawa petanda kepada jangkitan kuman seperti syphils, gonorrhea atau lain-lain jangkitan. Ia juga mampu mengundang kepada penyakit yang lebih kronik lagi iaitu kanser pada bahagian peranakan seperti kanser serviks dan sebagainya.



Keputihan Normal

Keputihan Tidak Normal: 

-Warna lendir yang keluar agak pekat seperti warna susu basi, kuning atau kehijauan (mengikut tahap penyakit). Adakalanya berwarna coklat dan diirngi darah.

- Menimbulkan rasa ketidak selesaan
dan terjadi kegatalan, serta agak berbau.

Tanda-tanda pada keputihan tidak normal ni memang perlu diawasi kerana berkemungkinan ianya terjadi jangkitan kuman jadi jangan biarkan sehingga melarat ya.


Punca atau faktor yang boleh terjadinya keputihan..

1) Pada masa yang subur – Pada waktu subur tubuh wanita akan giat menghasilkan hormon estrogen akibatnya lendir yang dihasilkan vagina akan lebih banyak dari biasa.

2) Ketika hamil – Ketika hamil hormon estrogen lebih dikeluarkan dan pada waktu itu keputihan penting untuk menjaga kelembapan sekaligus meningkatkan persediaan vagina melakukan peregangan ketika waktu untuk melahirkan.

3) Saat teransang – Lendir di vagina akan lebih banyak keluar jika wanita terangsang secara seksual. Cairan yang keluar ini berfungsi sebagai pelincir yang membantu saat melakukan hubungan seksual.

4) Berat badan yang berlebihan – Apabila lemak terlalu banyak di kaki atau celah paha dan kelangkang ini akan menjadikan kawasan tadi lembab dan ini memudahkan kulat membiak dan keputihan akan terjadi.

5) Minum/makan antibiotik dalam dos tinggi – Dalam vagina terdapat bakteria yang bertugas menstabilkan keasidan pH vagina agar tetap dalam keadaan asid.

6)Antibiotik yang diambil secara berlebihan akan membunuh bakteria berguna tadi dan ini akan merosakkan kestabilan pH vagina dan akan menyebabkan kulat dan bakteria berkembang baik
dan menyebabkan keputihan.


Tapi keputihan ini juga boleh dikurangkan dengna mengamalkan vitamin dari shaklee iaitu alfalfa shaklee dan juga gla complex


Alfalfa shaklee
-Bersifat antikulat kerana kaya dengan klorofil. Juga menstabilkan kandungan asid dalam badan. Alfalfa juga membantu menyelesaikan masalah faraj yang longgar kerana ia bertindak seolah-olah seperti kacip fatimah. Alfalfa juga bertindak sebagai agen detox dalam badan yang membuang angin dan toksik.





Garlic Complex 
– Bahan alicin dalam garlic bertindak sebagai antibiotik semulajadi dan antikulat yang boleh memusnahkan bakteria penyebab keputihan. Garlic boleh membantu masalah keputihan pada wanita hamil kerana wanita hamil tidak disarankan untuk mengambil alfalfa. Garlic boleh mengurangkan masalah gatal dan meningkatkan imun sistem.

Jom amalkan segera sebelum masalah anda melarat!
Hubungi maz untuk konsultasi lanjut whatsapp +6019-3484205
Designed By Izzasakura