Breaking News

Misteri tasik bera


Selamat pagi ,,
Memandangkan ada antara blogger kita berminat nak mengetahui tentang asal-usul di kawasan petempatan dan budaya kaum saya ,Saya akan ceritakan serba sedikit ye,sebab kalau dah cerita dari a-z memang tahun depan baru habis hehe.

Bermula dari kisah tasik bera dulu ,banyak sangat kisah misteri di tasik bera ni,semua pun dah tahu kan tasik bera ni merupakan tasik terbesar di malaysia ,cuma misteri di tasik bera yang pernah terjadi dahulu kala belum pernah didengari lagi ,

Misteri dongeng di tasik bera ni ialah mengenai
1.Pulau buntar iaitu kawasan paling misteri dimana seorang pemuda telah membunuh ularbesar yang mengorbankan abangnya menggunakan kayu tajam dan kayu tu pun masih ada lagi sampai sekarang tapi dinasihatkan jangan pergi ke trmpat tu sebab banyak jin...

2.Lubang ular yang ditutup dengan tong dram tapi sekarang ni dah takde ,sebab orang tua dulu2 cakap ular tu dah tembus kat tasik chini dan panjangnya kira2 6 kilometer

3.Ikan yang bersambung di bahagian ekor .kembar siam tapi bila photographer tangkap gambar ikan tu takde pun.

4.Kisah naga bersisik emas

5.kisah ular besar yang menjadi sebutan apabila ular tersebut menjelmakan diri semasa banjir

Itu je yang dapat saya ceritakan buat masa sekarang ni ,sebenarnya banyak lagi dalam 5 lagi tapi malas pula nak menaip hihi,,,


BERSAMBUNG...

12 comments:

Nana Liena said...

saya tunggu sambungannya..hehe

Mazelina Zaini said...

nina duduk kat bera :) hihi

Izza Sakura said...

Okes hehe

cik yaya said...

best2..cik yaya tunggu sambungan dear

✿AINAA ROSEBERRY✿ said...

sbb tu dinamakan tasik bera ye?? nice sharing....

Mysara Ab Rahman said...

kdang2 klu dgr dongeng ni menarik jgk..hehe
mulalah otak berpk2 mcm mana bnda tu..:DD
nway, nk tggu smbungn dye

Izza Sakura said...

Ok mysara n ainaa,jgn lpe baca smbungannye

cik yaya said...

cik yaya review kaum awak izza ^_^ http://misteriomuchacha.blogspot.com/2013/05/review-kaum-semelai-blogger-izza-sakura.html

Izza Sakura said...

Wah tq taya,nt sy review balik yek,hihi

siti zawiah said...

wah.baru taw..tq share..:)

Berita Kaki said...

comel3.. :)

Syahimie Sulong said...

Saya anak jati TASEK BERA

Designed By Izzasakura