Breaking News

Pecahan Kaum orang asli di Malaysia

Hai semua,bersambung lagi mengenai kaum orang asli di Malaysia,Suku kaum asli ini dipecahkan mengikut 3 kategori,setiap kaum mempunyai bahasa pertuturan masing2,bukan semua bahasa sama ok,


Negrito

[sunting]Senoi

[sunting]Melayu Proto

                          
                                               Rumah pada zaman dahulu,sekarang jarang nak tengok rumah camni

Lihat betapa ramainya suku kaum orang asli ni kan,yang saya boldkan berwarna hitam itu adalah kaum saya ,mengikut pecahan kumpulan melayu proto,Melayu proto ini bermaksud melayu asli,

Saya pun kurang mengetahui asal-usul orang semelai ni,sebab ada yang mengatakan kaum semelai datangnya dari  keturunan Batin Paduka Alam  yang mempunyai kuasa sakti,mengikut cerita orang tua2 dulu,dan kuam semelai merupakan keturunan ketujuh.

Ada juga yang mengatakan dulunya kaum asli sebenarnya meganut agama islam,tapi sekarang tidak lagi,ada juga mengatakan kaum ini berasal dari negeri2 lain kemudian tinggal secara tetap,dan berasal dari golongan raja2,

Kaum semelai ni tidak banyak bezanya dengan orang melayu,ada yang berkulit cerah,hitam manis,ada yang berkulit putih seperti orang cina kerana kebanyakan orang asli di tempat saya kahwin dengan orang cina pada zaman dahulu setelah berakhirnya kejadian komunis dulu,


4 comments:

deno said...

ramai rupanya kaun asli di malaysia :)

Izza Sakura said...

yup akak deno hehe

Nana Liena said...

oh..hehe..dulu akak pernah baca buku cerita pasal kisah2 sakti orng2 asli.tak igt la suku mana..memang syok ja baca..

✿AINAA ROSEBERRY✿ said...

owhhh baru ena tahu org asli ni byk kaum... sekarang rumah2 org asli modern dah... orgnya pun semakin modern, betul tak??? hehehe

Designed By Izzasakura