Rawat bibir kering.

Selamat pagi,bibir pecah & mengelupas ni sebenarnya bukan sahaja disebabkan kekurangan air. tetapi juga disebabkan kurang vitamin c &,e.Saya pun selalu menghadapi masalah ni.Mungkin sebab jarang minum air dan kurang vitamin.

Masa sekolah menengah dulu,bibir memang kering sangat sampai mengelupas dan lebam apa lagi selalu terdedah di kawasan panas terik,minum air pun jarang.

Tips yg saya guna dulu bila bibir kering ni saya selalu jilat bibir.Padahal cara tu salah sebab bibir akan jadi mengelupas lagi..

Jadi terpaksalah saya selalu menjaga bibir ni.Tiap hari mengelupas untuk hasilkan bibir yg mungil dan lembut tanpa rasa sakit hanya guna mentega saja.

Saya pun alergik pada gincu,lip balm dan pelbagai produk gincu yg lain sebab akan jadikan bibir saya pecah dan lebam.Serius kan ?

Jadi saya hanya gunakan mentega/ susu atau uncang teh dan sapukan di bibir tiap malam.Hasilnya bibir tak mengelupas bila guna mentega cuma pagi-pagi kena bersihkan bibir untuk hilangkan kesan pengelupasan tu.

Bibir jadi lembut,mungil dan kekal kemerahan bak orang pakai .collagen.hehe.

Dan yg ni petua yang saya jumpa tadi.Nanti nak cuba la.

Timun batang
Mengandungi vitamin c untuk penghasilan kolagen.Hiris dan sapu di bibir tiap hari.

Madu
Untuk bibir merah dan tidak kering.

Jangan lupa cuba.

1 comment:

nini said...

thanks petua tu....
biasanya pakai vaseline je mudah..hehe